Oleh: blogfirman | 5 Maret 2010

NABI MUHAMMAD SAW SURI TELADAN YANG BAIK

Allah SWT Berfirman ;

Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. Al Qur’an surat Al Ahzab ayat 21.

Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: “Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa.” Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya.” Al Qur’an surat Al Kahfi 1ayat 10.

Dari kedua ayat diatas, jelaslah bahwa Nabi Muhammad saw tak pelak lagi adalah contoh teladan sempurna, tidak saja bagi masyarakat, keluarga bahka diri beliau sendiri. Karena kedamaian dengan Tuhan tidak akan tercapai jika kita belum bisa berdamai secara masyarakat dan berdamai dengan diri sendiri. Terhadap keluarga khususnya istri-istri beliau, beliau menampak contoh teladan yang baik sekali kepada kita, misalnya dalam hal perlakuan kasih sayang terhadap istri, tidak memperlakukan kasar terhadap istri beliau.

Akhlak mulia beliau juga dinyatakan oleh Kitab Suci Al-Qur’an dalam ayat: “Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan pengorbananku dan kehidupanku serta kematianku adalah semata-mata untuk Allah, Tuhan semesta alam”“. (QS.6 Al-Anaam:163).

Katakanlah : “Jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah), niscaya Allah akan mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Al-Imran : 31).

Berarti seluruh hidup beliau telah diikrarkan bagi keagungan Tuhan serta memberikan kenyamanan kepada para makhluk-Nya agar melalui kewafatan beliau mereka semua itu akan memperoleh kehidupan.

Kebenaran hanya milik Allah SWT, jika ada kesalahan dalam penyampaiaan tak lain dari kesalahan penulis. Untuk itu mohon dimaafkan. Semoga Bermanfaat….!!!

Hikmah Jum’at / 5 Maret 2010

About these ads

Responses

  1. Alhamdulillah, petunjuk2 itu nyata cukup jelas dalam Al-Quran.. tapi penjelasan2 di atas muka bumi ini nampak sekali berbeda dari apa yang sepatutnya di fitrah kan oleh manusia…
    bagaimana bisa manusia berfitrah jika suri teladan itu hanya sekadar ungkapan di hujung bibir?
    fitrah manusia (manusia di atas bumi untuk ber Al-Quran). ya, jika di pusing pusing ayat nya, nyata sama juga seperti rantai makanan yg sentiasa berpusing tetapi tetap sama (tidak melanggar kehendak ALLAH)..

    iya memang bener manusia itu menyebut dua kalimah syahadah, tapi apa bukti dia naik saksi nabi Muhammad itu pesuruh ALLAH? hanya sekadar laungan, tapi sistem itu masih tidak tercapai…

    saya rungsing & pening & hairan bagaimana Rasulullah bisa menaikkan islam 2/3 dunia selama 23 tahun (40tahun-63tahun)..

    jika di lihat kenapa islam jatuh dan gak bisa naik naik lagi, saya gunakan petunjuk dalam Al-Quran, juga saya gunakan penjelasan di atas muka bumi. ya kayaknya begitu hampir terjawab, dengan syarat perumpamaan perumpamaan kalimat ALLAH itu harus di definisikan secara tersirat. umpama surah lebah (an-nahl) dan surah labah-labah (al-ankaabut). cerita perumpamaan Al-Quran ini hanya la menjurus kepada manusia, bukan cerita semata mata. manusia harus menjadi seperti lebah, berjemaah, menghasilkan madu dari pekerjaan (perbuatan) yang di lakukan, juga punya rumah yang kukuh.
    sebaliknya labah-labah, sarang yang lemah, hanya menunggu mangsa..

    saya percaya, selepas kejatuhan islam pada 1924 di turki semasa fasa ke 3 islam (kerajaan Umaiyah, Abbasiyah dan Uthmaniyah adalah berkuasa dengan menggunakan sistem monarki). Terdapat ‘satu’ tangan yang sempat menyambut sistem haq seperti mana sistem rasulullah memartabatkan islam dahulu..

    saya mengharap hari kiamat, kerana kiamat itu bermaksud hari kebangkitan islam, Rasullah juga mengharap ketibaan itu. kebangkitan islam dimana tiada sudah laungan azan, tiada sudah infaq harta. kerana kemenangan islam itu sudah datang.

    percayalah, seluruh negara di dunia ini, sedang ‘berjalan’ satu sistem seperti sistem cara Rasulullah menegakkan islam.
    sistem ini bergerak begitu senyap dan bijak dan sekarang bukti Organisasi Sistem kehidupan islam hampir-hampir berjaya. Sebelum mengikutio sistem ini, saya langsung tidak percaya islam akan bangkit. Ya, Alhamdulillah dengan kunci daripada surah Al-Fatihah, saya yakin islam akan bangkit.

    hanya manusia yang bisa menggunakan kunci ini saja dapat membuka maksud Al-Quran untuk an aqimuddin (memenang kan islam), walaupun manusia itu imam besar sekalipun tetapi tidak menggunakan kunci ini, maka dia akan mengatakan sistem ini sesat (sedangkan manusia itu adalah makhluk yang paling banyak membantah).

    Selamat menyambut hari raya aidil adha (berkorban)… hikmah disebalik nabi Ibrahim menyembelih anaknya nabi Ismail, bukan sekadar bermaksud berkorban semata-mata seperti mana umat islam sekarang tidak sedar. Ini adalah sembelihan fahaman, jika gunakan isi tersirat, nabi ismail itu telah ada fahaman fahaman yang di luar kemahuan silam. jadi ayahnya menyembelih (membunuh) fahaman anaknya dari faham bathil ke fahaman yang Haq (ber Al-Quran).. semoga kita manusia membunuh fahaman fahaman terdahulu..hamdallah..

  2. HHhmm.. cntoh2 keteladan beliau tlong di sertakan lebih byk lg dunk akhi.. ^_^

    • dear chubby, jika saja di nyatakan contoh2 teladan Rasulullah di sini, emang xkan habis mr.blogfirman berbicara :)

      dari setebal tebal (nipisnya) Al-Quran itu, telah diringkas seringkas ringkasnya teladan untuk manusia itu :)

      gunakanlah Al-Quran, emang hadis2 itu bener, tapi hadis2 itu hanyalah pengikut Al-Quran… (Rasulullah menaikkan 2/3 dunia dengan Al-Quran, tanpa hadis) :)

      Hadis itu hadir setelah kewafatannya Rasulullah, bukti sekarang kebanyakkan hadis2 sahih, hadis2 tidak sahih.. maka manusia pun bergaduh di atas keutamaan ulama masing-masing.


Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

Kategori

Ikuti

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: